szombat, március 02, 2024

a legnagyobb zajban születnek a legjobb ötletek

Néha szoktam olvasni Ken Perlin blogját. Az, hogy ő naponta ír, valamikor engem is arra inspirált, hogy megpróbálkozzam ezzel, de hamar kifulladt a kísérlet. Mostanában írt 10 bejegyzést arról, hogy mikor értett meg valami fontosat. És ez a dolog tényleg igazán fontosnak bizonyult így az idő teltével, de nem a híres zaj függvénye, hanem a shader programok. Azt írja, hogy 1974-ben látta a Fantasia-t és miután befejezte a munkát a Tron-on, valami életszerűbbet, organikusabbat akart elérni, ezért alkotta meg a zaj függvényt. De miközben a zaj függvényt tesztelte, rájött, hogy szeretne minden egyes pixelre egy-egy külön kis programocskát lefuttatni és megalkotta az első shader nyelvet. Amit aztán bemutatott az 1984-es Siggraphon, ott a pixaros programozóknak is megtetszett az ötlet, így került a Rendermanba is shader nyelv, majd jöttek a grafikus gyorsítók, amelyek szintén kaptak shadereket elég hamar, majd ezeket elkezdték mesterséges intelligencia programozására használni, mígnem 2024-ben bejelentették a sora-t, ami már a videó generálás egészen új távlatait nyitja meg. Azt spekulálja, hogy 2034-re már szinte bármire képesek lesznek ezek a rendszerek.

Hát, elég érdekes történet, én csak a zaj függvényét ismertem, fogalmam sem volt, hogy a shadereket is neki köszönhetjük. Persze, azért annyira szép és egyértelmű ez az ötlet, hogy bizonyára nem sokat váratott volna magára míg valaki más feltalálja, de azért mégis őt illeti az elsőség. Egyébként én is most kezdtem rájönni, mennyire jó ötlet is maga a programozási nyelv, rendesen befürödtem azzal a rendszerrel amit írtam a játékomhoz, de végre visszatértem én is a szkripteléshez és azóta minden sokkal kellemesebb és érthetőbb számomra.

Hát ez most ennyi, nekem nagy fless volt ez a dolog, az tuti.

Demó.

Zene. Zene.

Bruges.

Nincsenek megjegyzések: