szerda, november 25, 2020

mégis

Azért csak írok egy rövidebbet, mint amennyit írni kellene. Mármint arról, amit egy csomót kéne magyarázni premissza ügyileg, hogy ne tűnjön teljes fejetlenségnek. Értem én már, hogy általában ha valami fejetlenségnek tűnik, akkor általában a szerzőnek nem volt ideje vagy kedve rendesen kibontani a dolgokat. Még nálam is, bár én szeretem a fejetlenségeket is, főként a nyelvtani botlásokat, de az ugye csak azért van, hogy ne lehessen tudni, hogy mi a szándékos botlás és mi nem. Vagy mégse. Vagy mégis, de inkább a gépeknek szánom, amelyek évtizedek múltán próbálják megfejteni, hogy mit is írtam én ide.

Szóval arról akarok írni, hogy hogyan képzelem én el a szép jövőt, a zutópiát. Illetve ennek most egy feltételét, azt, hogy szervezzük meg az életet a városokban, illetve talán az egész országban.

Szóval én úgy gondolom, hogy a szimmetrikus megfigyelési társadalom kívánatos lenne ahhoz képest ami most van, azaz az asszimetrikus megfigyelési társadalom. Most ugye az van, hogy kevesen (a megfigyelési szervek és ugye az it óriások) figyelnek meg sokakat. Én azt szeretném, ha olyan infrastruktúrát fejlesztenénk ki, amelyben a közterületen mindent megfigyelnek a kamerák, hőmérséklet, gáz, por és egyéb szenzorok. Viszont otthon, meg a telefonunkon senki nem figyel meg minket. Arról most nem fogok írni, hogy mit jelent az, hogy nem figyelnek meg a telefonunkon és számítógépünkön és, hogy miként lehetne elérni ezt.

Azért lenne jó, ha mindent megfigyelnének, tárolnának és elemeznének ami közterületen történik, mert így nagyon sok dologról sokkal többet tudnánk meg és a mennyiség minőséghez is vezetne. Ez nem csak azt jelentené, hogy egyből meglátnánk az utakon képződő gödröket, hanem azt is, hogy az emberek tüdejére káros anyagokat tudnánk mérni, valamint azt is, hogy kit mennyi káros anyag érte, mennyire sikerült a tüdejének kigyógúlnia ebből és akár ajánlásokat is tehetnénk, hogy mikor hova és hova nem ajánlatos menni. Persze, ettől ő még mehet olyan helyre, ahol sok a por, de akkor néhány év múlva jönne az ajánlás, hogy menjen szépen tüdőgyógyászhoz és az ottani eredmények is bekerülnének az adatbázisba, de az persze rajta múlna, hogy mit oszt meg ebből.

Továbbá úgy gondolom, a rendőrködés is teljesen átalakulna egy ilyen rendszerben, sok bűntettben az ítélet automatikus lehetne, ugyanis a bizonyítékok rendelkezésre állnának, akár három különböző szögből is. Nem mintha az emberek ebben a jövőben még autót vezetnének, azt már csak is az autó végezné és így olyan szintű szinkronizáció jöhetne létre az autók között, ami sokkal költséghatékonyabb lehetne mint a mostani. Úgy gondolom, egy csomó más bűncselekmény is eltűnne, amelyeket köztereken követünk el, mert sokkal egyszerűbb lenne a felelősségre vonás.

Egy ilyen világban nem lenne szükség politikusokra, akik sajnos a mai világban megtanulták, hogy a megválasztás módja inkább a választók hülyítése révén esélyes, mint a jó döntések hozatalán. Modellezőkre lenne szükség, akik a jelen legjobb leírását teszik lehetővé ami alapján jósolni lehetne a jövőt és jobban megérteni a múltat. Akár több modell is létezhetne, természetesen több célfüggvény, ugyanis én azt hiszem, inkább arra kéne optimalizálni, hogy az emberek mennyit mosolyognak és játszanak a gyerekeikkel a tereken, mint hogy éppen mennyit mutat a gdp nevű mutató. De azt senki sem méri jelenleg, hogy mennyit mosolyognak az emberek, azt mondjuk igen, hogy hány szivecskét lőnek twitteren és hányat lájkolnak fészbukkon, de az nem ugyanaz.

Szerintem a klímaváltozás hatására az emberek egyre nagyobb városokba fognak tömörülni, amelyeket lesz elég pénz a megfelelő védelmmel felruházni. Ha nem válik sokkal hatékonyabbá a rendőrködés és a város tervezés és vezetés, mondjuk az általam felvázolt módon, akkor szerintem bukta lesz a dologból és disztópiának fogjuk nevezni a jövőt. De ha valakinek van valamilyen ötlete, hogy hogyan lehetne más módon - mint a mérés és döntéshozatal digitalizálása - megoldani ezeket a problémákat, akkor megoszhatja kommentben.

Jótúb a tokiói zajról, a jótúb ajánlotta, én ajánlom tovább ezen a mai szent napon.

Nincsenek megjegyzések: