A média jövőjéről. Nagyon utálom most a médiát, mert úgy látom, hogy ma már egyáltalán nem az a szerepe, hogy segítsen megérteni a világot, hanem az, hogy manipuláljon úgy, hogy az éppen hatalmon lévők világképét lássuk a legjobbnak. Mostanában már egyre kevesebb cikket is olvasok, politikát szinte semmit, inkább gazdasági cikkeket, de ott is ugyanezt kapom, csak ott azért vannak nyers adatok is, amelyekből azért lehet valami információt levonni, ha az ember érti miről van szó. Például itt van ez a cikk a széhelyhonon, a szeptemberi átlagfizetésről. Azt mondja, hogy a nettó átlagbér az augusztusi átlaghoz képest 56 lejjel nőtt, 5443 lejre. Meg még néhány hasonló buta adatot. De ha az ember nem figyel, akkor nem jön neki le (bár írja, hogy tavaly szeptemberhez képest 4.1%-ot nőtt a nettó átlag), hogy reál értékben (azaz a szeptemberi 9.9%-os inflációt levonva) ez elég komoly csökkenés. Meg amúgy sem jelent semmit az egész, ha nem közlik, hogy pontosan hány emberre számolták ki ezt az átlagot. Ezért megnéztem a hír alapját a Nemzeti Statisztikai Hivatalnál is. Hát ők sem közlik a számítás pontosabb részleteit. Mondjuk lehet, hogy valahol meg lehetne keresni a módszertant legalább, mert ők még "simítják" a nyers adatokat, de akkor is nagyon jó lenne tudni azt, hogy pontosan hány emberre számolták ezt az átlagot. Mert ugyebár akár az is történhetett, hogy augusztus végén elég sok turizmusban dolgozó embernek (akik amúgy az átlagnál kevesebbet keresnek) véget ért a szerződése és mivel kiestek a statisztikából, az automatikusan nőtt. Szóval amíg nem adnak több adatot, addig ez a cikk semmit nem mond. Azt már ne is emlegessük, hogy be kéne tiltani az átlagok közlését a szórás és a medián közlése nélkül. Ha valamit be kéne venni az alkotmányba, akkor az ez.
Szóval szerintem a média dolga az lenne, hogy összegyűjtse a nyers adatokat és ahhoz könnyen hozzáférhető kontextust szolgáltasson, természetesen interaktív módon. Nem hinném, hogy bárki ki tudja találni, pontosan milyen részletek érdekelnek engem egy eseményből. Ezért nem is kell beleírni a cikkbe, de elérhetővé kell tenni. Engem pl. a globális folyamatok érdekelnek leginkább, hosszú időintervallumokon, nagyon nehéz ebből jó cikket írni, de ha interaktívan felfedezhetnék egy témát, azzal baromi sok időt el tudnék tölteni egy újság oldalán, mehetnének a reklámok is közben, nem zavar, én sosem adblockkoltam, az is érdekel, hogy milyen jellegű reklámok mennek aktuálisan (persze tudom, hogy személyre szabott, de azért mégis reprezentatív valamennyire arra, hogy ki gondolja még, hogy növelni tudja a bizniszt).
Én tudom, hogy a médiamunkások sírni fognak, hogy ilyen képzést nem kaptak, de aztán ne sírjanak, amikor ezt az összegző feladatot átveszi helyettük a mesterséges intelligencia és a nyers adatok szolgáltatását meg a szociális hálók.
Ok, a kultúra mondjuk egy olyan téma, ami maradhat a mostani keretek között, vagy a nagyon spekulatív dolgok is. Itt egy pozitív példa.
AI.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése