kedd, január 03, 2023

Bélyeget vissza héééé

Szóval nézhető ez a dokfilm a magyar cracker és demoscene kezdeteiről. Nekem nagyon érdekes volt nézni, mert bár sokkal később, de eljutottak dolgok hozzám is és engem is beszippantottak nagyjából a középiskola alatt (95-99 periódus). Ebben az időszakban már volt internet (bár még csak levelezni használhattam, de legalább találkoztam az ftpmaillal), meg cd magazinok, és végre kezdtem megérteni azokat a dolgokat, amelyeket abban a 2-3 CoV-ban olvastam, ami eljutott hozzám is (néhány 576 is eljutott, de azokban nem volt scene, gondolom nem akartak ilyen téren is frontot nyitni a CoV-val :)). A PC-X pl. már egész rendszeresen eljutott hozzánk és a Computer Panoráma és CHiP bár nem igazán közölt nyomtatva demoscene témában dolgokat, a cd mellékleten gyakran voltak fent az aktuális partyk anyagai. Én is BBS-eztem anno, még 2400 baudos modemmel az elején, főként a csíkszeredai InfoClub BBS-t hívtam meg a Piatra Neamţ-i bbst, aminek már nem emlékszem a nevére, talán General Failure BBS volt, mert a GF csapat hivatalos BBS-e volt. Ja igen, még a csapattársam, Rau is működtetett BBS-t, de abba nem nagyon telefonáltam be, inkább meglátogattam őt, elég gyakran egy időben. :) Még swappolni is swappoltam, igaz, akkoriban már cd-ket, egy brassói sráccal, Amorroxic/Hypnotica-val, én általában küldtem neki a magyar újságok cdit, ő meg küldte a francia PC-Team cdit, mindegyiken volt valami demo ami nem volt máshol. Meg persze volt még néhány embernek 64-e Gyergyóban is, mentünk kazettát másolni, de klubélet nem volt, bár én eléggé próbáltam forszírozni, emlékszem, hogy már a PC korszakban valahogy elértük, hogy az iskolában tarthassunk egy PC-s kis összejövetelt, de csak mi voltunk, az osztályomból az a 3 srác a gépünkkel akiket érdekeltek ezek a dolgok. Felvittük a gépeket az iskolába, játszottunk ott pár órát és hazamentünk. Azt hiszem, egyetlen egyszer csináltuk ezt meg, értelme nem nagyon volt.

A lemezújságok is óriási fless volt anno, olvastam őket megállás nélkül, azok a bizonyos hír rovatok, bár mai szemmel értelmetlenek olvasni annak aki teljesen kívülálló, én imádtam őket. Amikor feltették őket (azt hiszem a cd ultrára), akkor a régieket is olvastam, mint a Scanner, még a 64-eseket is, mint a Mamba, meg fene tudja még miket. Ja igen, ha már itt tartunk, nekem jobban bejött a Kendermag mint a Terror News, de a legnagyobb magyar kedvenc a The Guide volt, angol meg az Imphobia. Leírom ezeket ide, amíg még emlékszem. Aztán ugye mi is csináltunk lemezújságot, erről már írtam nemrég.

Egyébként a filmben elhangzik az, hogy a demoscene mekkora hatással volt Magyarország IT fejlődésére. Ez lehet, hogy így van, lehet, hogy nincs így, talán egyszer valaki ír ebből egy jó doktorit gazdaságtörténetből. Az biztos, hogy Romániában messze nem volt ilyen szintű scene, igazából csak a 90-es évek vége felé volt egy kicsit, amíg party is volt, erről is írtam már nagyon régen egyszer. De az itteni IT is elég erős, bár én nem igazán tudom összehasonlítani az ittenit meg a Magyarországit, a számok összehasonlítgatása ebben a témában ellenkezik a jóérzésemmel. Mert lehet, hogy most éppen az IT a román GDP nagyobb hányadát teszi ki, vagy nominálisan nagyobb, de ez engem nem boldogít. Ahogy az sem, hogy mondjuk Bukarestben sok nagy cég működtet stúdiót, mint az EA, az Ubisoft, a Namco, ha jól tudom, Pesten nincsenek ekkora halak. Ugyanakkor ezek csak ilyen sweatshopok, amelyek nem sok helyi értéket teremtenek és az igazán jó programozók kerülik is őket, vagy esetleg nyugdíj előtti nyugis éveiket akarják itt tölteni. Független stúdiókból megint Magyarország áll jobban, az nem nagyon van Romániában, csak néhány fős mikróstúdió van egy kazal. Igazából nem is fontos az összehasonlítás, csak minket, romániai magyarokat érdekel valamennyire, akiknek mindkét oldalra van némi rálátásunk, meg talán a történészeket, meg a befektetőket érdekelheti, bár kétlem, hogy mélyen foglalkoznának ezzel, vagy csak valamilyen nagyon zárt körben, ahonnan nem szivárgott ki semmilyen információ, vagy csak az én figyelmemet kerülte el.

Amikor leültem megírni ezt a bejegyzést, teljesen másról akartam írni. A demoscene egyediségéről térben és időben, meg arról, hogy van-e értelme elvárni, hogy a régi dolgok újra relevánsak legyenek, vagy az új dolgok között kell megkeresni az új scene-t. Mert a számítógépek és az emberi agyak érdekes keveredési lehetőségei minden generációban újabb és újabb formákat ölthetnek, lehet most a glitch art meg a jpeg-xl art az, amire a jövőben a számítógépes kreativitás csúcsaként fogunk tekinteni. De kifogytam a szuflából, spájzoljuk ezt a bejegyzést is a félresikerült kísérletek mappába oszt jó van.

Mivel mostanában annyi jó új demó van a jótúbon is, egy ideig lesz link demókra is, amíg el nem felejtem.

Demo.

Zene.

2 megjegyzés:

Janos írta...

Csokolom, engem is erdekel a historia, de en kevesbe voltam benne. A demoscene-rol amit tudtam azt a PC-X-bol tudtam. Es azt vettem eszre amikor dokumentaltam a friss visszaemlekezos cikkjeimet hogy valahogy nagyon feluletes voltam 20-an evesen. Pld most lattam hogy a PC-X-ek vegen voltak rendesen 3ds max tutorial-ok, es bar en nagyon szerettem volna tudni jol hasznalni a 3ds max-et sosem kovettem vegig egy ilyen tutorialt. Ugyhogy biztos sok demoszcena infon is "atrepult" a szemem.

BBS-be nem telefonaltam be, es nagyon kimarad hogy melyik ISP-hez telefonaltam be 2001-ben amikor meg ossze voltunk kotve a telefon vonalunk egy szomszedeval es az o szamlajukra jott le az en internetezesem. Bizonyara Xnet. Es nem emlekszem milyen modemmel... Azt se kerdezd eddig miert nem olvastam a blogod. Jo kis cikkeket talaltam itt mazsolazgatni.

Mint valaki aki 10 evet nyomott le talan a legnagyobb outsourcing cegnel jelentem: eme orszagban nincs kreativitas. Parancsokat hajtottunk vegre, esetleg meg volt engedve hogy kod szinten elegans megoldasokat talaljunk. De UI-ban nem volt mit belepofazni, a kliens kuldte a spec-et es oda kelett tenni a gombot ahova o mondta. Meg ha baromsag is volt.

Na, ez igy par random dolog amik eszembe jutottak olvasvan ez irasod.

Megigerem hogy tovabbra is lotyogni fogok errefele.

mzsolt írta...

Hat igen, akkoriban nagyon veletlenszeru volt az egesz demoscene Romaniaban, ha az embernek volt nehany havere helyben akikkel lehetett ilyen dolgokrol targyalni, akkor jo volt, ha meg nem, akkor elegge kimaradt belole. Nekem szerencsem volt, par osztalytarsam erdeklodott az ilyesmi irant, ezert keszitettunk lemezujsagot egyutt, de demot vagy 4k introt mar nem veluk keszitettem, hanem fokent egyedul, illetve neha egy-ket ember besegitett egy kis debuggolassal vagy effekttel. :) De azert jo volt, hogy voltak a magazinok amelyekbol mindenki ugyanazokat az infokat megkapta.

Eleg sok bbs volt itt is, emlekszem volt valamilyen szamitogepes ujsag, olyan formaban nyomtattak mint a napilapokat, de ez talan hetente vagy havonta jelent meg es abban megvolt a lista az osszes bbs-el. Fura, hogy nem nagyon foglalkozik ezzel a tortenelemmel senki, lehet, meg nem tunik eleg reginek, fene tudja.

Ja, hat igen, itt van az outsourcing fellegvara, nyomjuk az ipart olcson es szarul, de mindenki boldog es ez a lenyeg. :)

Mostanaban megint tobbet irogatok a blogba, szoval remelem lesz valami erdekes szamodra.