péntek, december 31, 2021

a kis kakas gyémánt fél metrója

Először egy hír. A Digi24 beszámolt arról, hogy van egy új konteó, miszerint a 12 éve megjelent Omikron: The Nomad Soul játék és a koronavírus omikron variánsa között a Májkroszoft és Bill Gétsz az összefüggés és ezek szerint gondolom az intelligens tervező is. Csak annyi a baj, hogy a játék 1999-ben jelent meg, azaz 22 évvel ezelőtt és ezt szóvá is tettem egy kommentben. Azt viszont letörölték. Még nem történt meg velem, hogy töröljék egy kommentemet (legalábbis nem emlékszem más esetre, bár valami emlék motoszkál az agyamban), de na, ennek is eljött az ideje. Ráadásul más is kommentálta, gondolom megunták törölgetni, vagy mi.

Amiről viszont igazán írni akartam, az az, hogy arról is hírt adtak, hogy a kormány elfogadta a kolozsvári metró tervének sarokszámait. Tehát tíz év múlva lesz metró Kolozsváron. Csakhogy én ebben nem hiszek, ezt is kommenteltem, de ezt már nem törölték le. :)

Akkor most röviden arról, hogy miért nem lesz metró Kolozsváron. Ez megint ilyen jóslós bejegyzés, ha igazam lesz vagy ha tévedek is, egy kicsit kell javítson vagy rontson a többi jóslatom biztonságán, de csak epszilont.

Először is, a metró másfél milliárd euróba és 10 évbe tellene. Mindenki tudja, hogy papíron ezek a számok valószínűleg észszerűek, a döntéshozóknak és a megvalósítóknak nem érdeke, hogy ez így meg is valósuljon, minimum dupla annyi idő és dupla vagy tripla lenne a végső ára, szóval úgy számolok, hogy 20 év alatt kéne megvalósuljon 3 milliárdért.

Egyébként az eredeti paraméterek mellett is teljesen észszerűtlen ez a beruházás, mert nagyon sok pénzről van szó, amit sokkal értelmesebben el lehet költeni. A közlekedésnek a kolozsvári problémája leginkább a jóérzés. Az egyik az, hogy szinte mindenki egyedül utazik a kocsijában, a másik az, hogy a közszállítás nem elég megbízható, bár szerintem sokat javult az utóbbi időben és mondjuk a pénteki ingyenes buszozás jó ötlet, bár én nem nagyon szoktam használni még így sem. Szóval ha egy értelmesebb városvezetés jön, aki nem az élete legnagyobb megvalósításának látja majd azt, hogy metrót épít Kolozsváron és még fiatalodik egy kicsit a város, az tuti az észszerűbb megoldást fogja választani és többet fektet a közszállításba és a biciklisávokba és tovább korlátozza az autók forgalmát a Kolozsvárt hosszában átszelő úton és buszokkal oldja meg a Fenes bekötését. És ez sokkal olcsóbb is lesz mint a metró, sokkal könnyebben fenntartható és amúgy is ilyen irányba mozdul a társadalom, remélem, egyre kevesebb embernek kell átszelni a várost azért, hogy eljusson a munkahelyére (mert otthonról fognak dolgozni), elkészülnek a kerülőutak, amelyekre így is, úgy is szükség van.

Arról meg nem is akarok beszélni, hogy szerintem Kolozsvár csillaga lassan leáldozóban, az elkövetkező években messze nem lesz olyan dinamikus fejlődés ami eddig volt és az ilyen projektek nem szeretik az állóvizeket. Persze kell egy kis átrendeződés, hogy élhetőbbé váljon a város, mert most nagyon elé van.

Ugyanakkor azt sem kell elfelejteni, hogy a metróval rendelkező városok listáján az utóbbi időben kevés európai város kezd feltünedezni, szinte minden Kínában meg Indiában épül. Hozzánk időben a legközelebbi metró Bresciaban épült, 2013-ban nyitották meg. Az egy kisebb város, mint Kolozsvár, csak 200000 lakosa van, viszont ott van a Garda tó mellett és Lombardia egyik városa. Mi ezzel egy lapon sem vagyunk említhetőek, bármennyire szilikonvölgyeznek itt egyesek.

A kérdés már csak az, hogy a kellő jóérzés még azelőtt áll be a városban, mielőtt elpallunk egy milliárdot egy projektre ami sosem fog befejeződni, fúrunk egy-két kilométer alagutat, építünk néhány félkész megállót, vagy még előtte. Sajnos nem vagyok optimista ezzel kapcsolatban.

Zene.

Nincsenek megjegyzések: