péntek, január 19, 2024

mesterkélten intelligens hírek

Egy évvel ezelőtt tettem ezt a jóslatot, miszerint egy év múlva menni fog a nyelvmodelleknek az ítéletkalkulus. Sajnos semmi olyan tweetbe vagy hírbe nem botlottam bele, amely ezt bizonyította volna, rákerestem arra is, hogy propositional calculus language models, de nem úgy tűnik, hogy bárki is azt állítaná, hogy megoldotta, szóval nem jött be a jóslatom. Még szerencse, hogy nem fogadtam senkivel. De akkor lehet jósolni, hogy egy újabb év elég lesz hozzá. Egyébként ez egy fontos dolog lenne, bár én úgy gondoltam, hogy valamilyen hibrid rendszerrel oldják meg először, lehet, hogy a puristák direktbe támadják és ezért nem jött össze.

2019-ben meg írtam, hogy fogadtam egy láda sörben, hogy 5 év alatt összejönnek az önjáró autók. Hát ezt sajnos elbukom, szerencsére közben rájöttem, hogy ki is az a N. M. így valamikor majd viszek neki egy láda sört. Az orvosos fogadásom sem áll túl jól egyelőre, de azért nem kell aggódni még, pont most az NVIDIA főnöke kezdett mesélni a mesterséges intelligencia által végzett gyógyszer tervezésről.

A mai nagy hír viszont az, hogy Zukk bejelentette, hogy 350000 darab H100-as gput vesz a mesterséges intelligenciát kutató részlegük számára, ami valami felfoghatatlan ugrás, nekem kicsit gyanús is. Ha azt vesszük, hogy mondjuk a májkroszoft sas szuperszámítógépe amit 0.5 exaflopra taksálnak csak 15000 darab ilyen gput tartalmaz, ez a 350000 annak 23.3-szorosa, ilyen nagyot nem szoktak ugrani azért még az it óriások sem. Ja, és arról se feledkezzünk meg, hogy egy ilyen gpu 30000 dollárba kerül, 10.5 milliárd lenne a számla és mivel az NVIDIA minden legyártott darabot simán el tud adni, nem hiszem, hogy komoly diszkontot adnának. Persze lehet, hogy a Zukk tényleg ennyire komolyan gondolja a mesterséges intelligenciát, azt is mondta, hogy nyílt forrásúvá akarja tenni, ha összejön az általános mesterséges intelligencia. Nem mintha a pór népnek lenne min futtatnia azt. :)

Egyébként, még ha nem is kimondottan csak kutatásra használják azt a sok gput, hanem mondjuk futtatják rajtuk a felhasználók igényeit kielégítő mesterséges intelligencia feladatokat is (mondjuk amikor feltöltenek egy képet, ellenőrizni kell, hogy nincs-e rajta valami ejnye-bejnye dolog), gondolom a maximális terhelés (főként most a választások eljövetelével) legalább duplája az átlagos terhelésének a rendszernek, szóval ha csak a felét használhatják kutatásra átlagosan, már az is eszméletlen ugrás. Egy olyan rendszeren a gpt6-ot is be lehet valószínűleg simán tanítani, lehet megpróbálják átcsalni az ópenéjájt, vagy legalábbis néhány embert, akiknek nem jött be a tavalyi vezércsel.

Azt hiszem, simán maradhatok idén a mest. int. hírek kommentálásánál, a politika és a gazdaság a béka segge alatt lesz.

Demó.

Zene. Zene. Zene.

Szöveg.

Nincsenek megjegyzések: