csütörtök, január 18, 2024

úgy múlik el 2500 év mint a pillanat

Nem semmi, a dípmájnd bejelentette, hogy alkottak egy olyan rendszert, ami képes megoldani a nemzetközi matematika olimpia mértan feladatait nagyjából aranyérmes szinten. Az a legérdekesebb, hogy a rendszer használ mind neurális hálót, mind régi jó mesterséges intelligenciát, ami egy szimbolikus tétel bizonyító. Az igazán érdekes dobás az, hogy automatikusan generálnak egy csomó véletlenszerű tétel, azt megszűrik és betanítják a hálónak, hogy megtanulja belőle az érdekes szerkesztéseket és a rendszer gyakorlatilag azt csinálja, hogy amikor a szimbolikus rendszer elakad, akkor kér egy segédszerkesztést a neurális hálótól és annak segítségével folytatja a megoldást, illetve ha megakadt, akkor eldobja és újat kér. Nagyon hasonló ez a működés az első go programjukhoz, csak itt a monte carlo keresést a tétel bizonyító helyettesíti, a háló meg generálgatja a bejárni érdemes hipotéziseket. Mint megannyiszor, valamiért ezek a hálók képesek tanulni jó heurisztikákat ilyen bonyolult keresési terekben is.

Ezért is olyan fontos ez az eredmény szerintem. Ugyanis ha megnézzük, az AlphaGo és a MuZero között mindössze négy év telt el. Márpedig az AlphaGo volt az emberfeletti Go játékos, ami még szupervizált módon volt tanítva és használt keresést, csak úgy mint ez az AlphaGeometry, míg a MuZero egy teljesen neurális modell volt, aminek még csak azt sem mondták meg, hogy mik a játék szabályai amit játszik, csak játszatták magával (először persze az előző Go programokkal, amíg kicsit belejött) és egy külső megfigyelő mondta, hogy szabad azt csinálni amit akar, vagy nem, és hogy nyert vagy veszített. Szóval ennyire általános tanulással is képes volt a világ legjobb Go és sakk és egyéb játékosává válnia, egy nap (és rengeteg számolás) alatt.

Ugyanígy lehetne ezt az aktuális rendszert is tanítani arra, hogy a következő generációs rendszereket felügyelje. Persze el lehet filózni azon, hogy van-e lényeges különbség az egyes probléma területek között, mármint a matematika meg a Go között, de szerintem ha csak az emberi szintet tűzzük ki célul, akkor ha egyik területen véges időn belül le tudjuk nyomni az emberi képességeket, akkor nagy valószínűséggel hasonló időn belül a másik területen is képesek leszünk rá, elvégre az emberi agy nem különbözik (amennyire most tudjuk) nagyon az egyes területek művelői között. Szóval akkor jön az AlphaMathematics 4 év múlva, ami megveri a legjobb diákokat is? Akár még fogadni is mernék rá, ugyanis van még egy adu a kezemben, mégpedig az, hogy egyből nyílttá tették a program forrását, szóval most rengetegen cuppanhatnak rá erre a területre, ha érdekesnek találják, márpedig szerintem sok infós srác akar beinteni a matekes havereiknek azzal, hogy okosabb programot írnak náluk. Meg persze lehet párhuzamosan fejleszteni a matematika sok-sok területét és időnként megnézni, hogy mennyire segít az, ha integrálják a rendszereket.

Szóval 4 év múlva már nem kell félni a matek háziktól, megoldja a gép. Egyébként szerintem valószínűleg az infó házit is megoldja akkorra. Az igazi kérdés az, hogy mikor jut el oda a rendszer, hogy a munkásember munkáját is megoldja, de ezzel most nem foglalkozunk.

Demó.

Zene. Zene. Zene. Zene.

Nincsenek megjegyzések: