péntek, február 10, 2023

Everything Everywhere All at Once (2022)

Úgy tűnik, 11 Oscar jelölés elég volt ennek a filmnek, hogy elhozzák hozzánk is. Mondjuk nem hiszem, hogy túl nagy nézettsége lesz így sem, most is egyedül voltam a moziban. Na de legalább nyugodtan kacaghattam amikor csak kedvem támadt.

Szóval ez egy sci-fi, egyébként amerikai, de keletiek a főszereplők és sokat beszélnek kínaiul is. Az a poén benne, hogy a multiverzum hipotézisből indul ki, szóval rengeteg párhuzamos világ van, amelyekben az egyszerűség kedvéért mind ugyanazok az emberek élnek, egymáshoz elég közel, hogy az interakcióik értelmezhetőek legyenek a többi világban is. Ez persze csak egy filmes egyszerűsítése a fizikai alapötletnek, de ebbe most ne menjünk bele, remélem mindenkinek világos nagyjából a dolog. Egy ilyen világban a főhősnő egy mosodát üzemeltető kínai nő akinek esik szét a házassága, az üzlete és még boldogtalan is Amerikában, mint a legtöbb amerikai. Aztán jön egy másik dimenzióból a férje, aki nem a férje, de szüksége van rá, hogy megmentse a világot, illetve nem is egy világot, hanem az egész multiverzumot egy szörnytől, aki kiderül, hogy a lánya, aki egyébként a lányokat szereti, de ezzel ő nehez birkózik meg. Egyébként a történet sokkal lineárisabb mint amire számítottam, a multiverzum csak azért van betéve, hogy lehessen gyorsan vágni és emelni a tétet a megmentésre váró dolgok tekintetében. Egyébként nagyjából az történik, hogy a nő az elején nem nagyon érti mi történik, aztán bunyózik egy sort, a multiverzumból merítve hozzá az energiát és a végén kibékül a lányával és a multiverzum megmenekül. Persze bizonyára van jó néhány érdekes részlet ahogy a szálak összekapcsolódnak, amelyeket első látásra nem lehet felfedezni, filmes utalás és reflexió (a töltények Mátrixos jelenete nagyon jó poén) és az is okés, hogy egy jó poén kedvéért beáldozzák a konzisztenciát (a köveken a szemek), de most így elsőre nem tűnik úgy, hogy nagyon mély réteg lenne a felszín alatt, amin filózhatnék. Lehet hogy van, de én nem találom és ha van is, jól el van rejtve. Azért persze az utóbbi idő legjobb sci-fi-je, de ez sajnos azért van, mert olyan harmat gyenge mostanában a felhozatal (vagy az én memóriám ilyen gyenge már).

Persze lehet, hogy a mai időben az az üzenet, hogy a másságot akár el is lehetne fogadni és akkor mindenki boldogabb lenne, merész dolognak számít, de nekem nem az, valamikor már megértettem ezt, persze néha vissza lehet kicsit hőkölni a nagyon másságtól, meg a másság nem elfogadásának másságát sem kell elfogadni feltétlenül. Szóval többre számítottam, de azért nem sírok, hogy nem szedtem össze egy új gondolatot, csak egy jó filmet láttam.

Na nem baj, újranézem a Tigrist és a Sárkányt, azt még mindig nem bogoztam ki és tudom hol van a galyba. Hmm, talán meg kéne nézni egy jótúb elemzést róla, hátha a zéró kínai műveltségem a titok nyitja.

Demó.

Zene.

Nincsenek megjegyzések: