Vicces, hogy a tiktok lenyomja az amerikai nagy cociális óriásokat. Én nem vagyok tiktok felhasználó, annyira nem is érdekel, szóval nem ismerem a biznisz modellt sem és azt sem, milyen érzés pörgetni a tiktok falat. Viszont néha szembejön egy-egy jobban sikerült tiktok videó, mint pl. ez is (persze tuiteren, mert én azt a falat pörgetem leginkább). Egyből látszik miért menő a tiktok, a felhasználók remixelhetik egymás videóit és így néha igazán vicces dolgok készülnek.
Vicces, hogy se a jótúb, se a fészbuk nem gondolt erre hamarabb, számukra a videó az "alkotás", amely szent és oszthatatlan, a nézők meg ingédzselődjenek a platform által meghatározott két szegényes lehetőséggel, a lájkokkal és a kommentekkel, aminek semmi köze a videóhoz, mint önkifejezési eszközhöz. Gondolom ez nagyjából azért van, mert a gúgel és a fészbuk alkalmazottjainak nagy része nem használja aktívan ezeket a platformokat, fogalmuk nincs, hogy mire is van szükség a platform előremozdításához, elpötyögnek a háttérdolgokon, mint a relevancia algoritmusok meg a felhasználók tevékenységének minél jobban értelmezhető követése, meg ilyenek, de maga a platform lehetőségei nem érdeklik őket.
És akkor jöttek valami kínaiak és azt mondták, hogy az emberek szeretnek rövid vicces videókat csinálni, ezentúl ne csak egyedül csinálhassák ezt, hanem az egymás videóinak remixelésével is. Semmi újdonság nincs ebben a gondolatban, mégsem pattant ki a nagyok fejéből.
Ezért vagyok optimista ezeknek a nagyoknak a nem-jövőjével kapcsolatban. Remélem a fészbuk eltűnik, valamilyen nyílt szociális háló lecseréli, ami nem az emberek idejének mennyiségi, hanem inkább minőségi eltöltésére fog koncentrálni. A gúgel meg egyfajta ájbíem lesz, ami még létezik, de irreleváns, mert bár technikailag briliánsak, nem képesek megszólítani a felhasználóikat, ezért végül beszorulnak a webes keresések elé eladott reklámok piacára, amit persze tökéletesen dominálni fognak, mint ahogy most is teszik.
Azért kíváncsi lennék, mit lépnek majd az óriások a tiktokra, szeretném azt hinni, hogy azzal a rengeteg kutatóval amelyeket rá tudnak állítani a videók megértésére, végre belevágnak a videók szemantikus értelmezésébe és remixelésébe. A dípfékekben óriási potenciál van ilyen téren, csodálom, hogy még senki nem csapott bele a lecsóba, vagy lehet, hogy csak én nem hallottam még róla.
Zene.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése