csütörtök, február 11, 2021

aggasztó hírek az ingatlanpiacról: a kereslet lement a béka segge alá, a kínálat meg lement a fék nyúzba

Van egy ilyen hír, hogy emelkedik az építési alapanyagok ára 10-30% közötti mértékben, ezért mindenki fusson lakást vásárolni, mert nőni fog az új építésű lakások ára is.

Sajnos fék nyúznak kell értékeljem ezt a hírt, mert bár lehet, hogy a premissza igaz, azaz tényleg növekedik az alapanyagok ára, de a következtetés szerintem nem helyes, azaz nem fog növekedni az új lakások ára. Ugye technikai szempontból egyből lehet szökni, hogy ugyebár az alapanyagok (bár nem tudom, ugyanis nem vagyok szakmabeli, de becsülöm, hogy) kevesebb mint 30%-át adják egy lakás végső árának. Ha semmilyen más költség nem emelkedett (márpedig ezeket is illett volna megírni), akkor csak 10-30 x 0.3 = 3-9 százalékkal kéne nőjön a lakások ára.

Viszont a marketing költségek tuti növekedtek, legalábbis én sokkal több ingatlan reklámot látok mint azelőtt, ezért sejtem, hogy azért nem olyan rózsaszín minden, ahogy az ingatlanszektor megpróbálja beállítani, a román gazdaság utolsó bástyája. Ja nem, az az IT, arról szerencsére már nincs sok tudomásom első kézből, de szerintem ott is rendesen kezd bűzleni a sok rózsaszín felhő.

Az a durva, hogy nálunk mindenki úgy tesz, mintha a legtermészetesebb dolog az lenne, hogy válság ide, válság oda, az ingatlan szektort ez tuti nem fogja elérni és a dolgoknak az a természetes rendje, hogy az ingatlan árak egyfolytában növekedjenek, a csillagos égig. Tisztára mint a Múr törvény, csak itt a duplázódás nem másfél évet tart, hanem hatot és az árak nem feleződnek, hanem duplázódnak.

Tisza poénból elkezdtem egy nyú jorki ingatlan közvetítőt követni és ő azon sír, hogy vajon mikor támad fel nyú jork, meddig eshetnek még az árak, már így is csak úgy tudják fenntartani a kereslet látszatát, hogy a lakás portfólió egy jó részét meg sem hirdetik.

De Kolozsvár az nem nyú jork, itt az ingatlanpiacnak saját törvényei vannak.

Csak tudnám miért. Egyszer ígérem elolvasok egy jó közgáz könyvet és megértem, hogy miért viselkedik így a kelet európai ember amikor a kínálati krízis hirtelen keresletibe vált. A tehetetlenség, az lesz az, de miért van itt a rendszerben akkora tehetetlenség? Talán mert a fejekben is az van?

Egyébként én nem mondom, hogy jó ez, ami van. Szerintem baromi nagy krízis lesz, még nagyobb is mint az összes előző, bár ne lenne igazam...

Viszont hallgathatom közben a Live Aid délután 6 és 8 közötti programjának egy részét (ebben van a Queen és David Bowie).

És közben nézhetek francia brutalista épületeket.

Nincsenek megjegyzések: