kedd, március 14, 2023

ion: a hardver átka, a szoftver átka

Próbálom szűrni, hogy mi kerül a blogba, most nem is olyan nehéz, de azért néhány témát úgy döntöttem, követni fogok részletesebben.

Szóval nemrég bejelentették, hogy lesz a miniszterelnöknek egy új tanácsadója, egy Ion nevezetű mesterséges intelligencia. Persze Ion nagyon ügyesen válaszolgatott Csóka miniszterelnök kérdéseire és még ő is kérdezett, utána persze rövid plágiumügybe keveredett és az is kiderült, hogy az egész egy papagáj akció volt, még csak nem is a sztochasztikus fajtából (vagy legalábbis a félresikerült felvételeket nem tették közzé).

Számomra ez azért érdekes, mert én ugye az algoritmikus kormányzásban hiszek, szerintem a tanácsadó kéne hozza a döntéseket (persze azért nem akárki gyárthat ilyen tanácsadót, meg bizonyítani is kéne, hogy nem fog kinyírni minket, meg egyéb nyalánkságok), a miniszterelnök úr meg leadhatna egy szavazatot arra, hogy mit szeretne. Persze, a legtöbb ember ezt el sem tudja képzelni, de az ilyen rendszerek lehet, hogy megismertetik velük a gondolatot. Főként, ha még kommunikálhatnak is a rendszerrel és meglátják, hogy értelmesebb mint a politikusaink, főként az érzelmi intelligenciában látom őket már most is messze felkészültebbeknek mint a saját szavazótáborukat tüzelő politikusokat.

Aztán majd jön egy valamilyen esemény, amikor az emberek nagyon ki fognak ábrándulni a politikusokból, a kérdés az, hogy megbarátkoznak-e addigra eléggé az algoritmikus kormányzással. Mert nem az a kérdés, hogy jön-e ilyen esemény, hanem az, hogy mikor és mi. Itt Romániában egy nagyobb földrengés már elég időszerű, de az utóbbi idők szolgáltattak még néhány olyan forgatókönyvet, amelyeket én sem hittem el, hogy megtapasztalok.

Szóval akkor be lehet hozni Iont is a periférikus látásunk sarkába. Mondjuk itt van egy podcast, amit még nem hallgattam meg, lehet nem is fogom, csak ha hallok valami érdekest az első 10 percben.

Demó.

Zene.

Sétálós.

Nincsenek megjegyzések: