kedd, június 25, 2024

the beast (2023)

Azért mentem megnézni ezt a filmet, mert azt írták róla, hogy egy sci-fi amiben a mesterséges intelligencia miatt kiirtják az érzelmeket az emberekből. Hát, sci-fi-nek elég nagy blődség, a mesterséges intelligenciát említik egy picit az elején, hogy elvette az emberek munkáját, de azért mindenki nagyon jól elvan és csak azért akarják kiirtani az ember érzelmeit, hogy jobban végezhesse azt a munkát amit még nem vett át a mesterséges intelligencia, szóval szerintem a kapitalizmus akarja kiirtani az emberből az érzelmet, nem a mesterséges intelligencia.

Szerencsére van benne más is, nem csak mesterséges intelligencia, egy régi sztori feldolgozása, arról, hogy egy nő úgy érzi, valami nagyon rossz fog történni és ezért próbálja alacsonyabb lángon égetni a gyertyát, de persze azért beleszeret valakibe, ami több életre való érzés és ez a dolog elég jól lejön. Egy kicsit talán túl hosszúra is van nyújtva, én egy fél órával rövidebb filmet is tudnék ugyanígy értékelni, de na, értem én, ha a rendező beleszeretett a főszereplőjébe.

Azért mégis úgy érzem, a történet maga nem olyan bonyolult, mint ahogy el van mondva, csak fel van töltve jó sok szósszal, hogy bonyolultabbnak hasson, de az egész csak mellékszál, játék a nézővel, sőt, igazából inkább csak olyan megpaskolgatjuk a buksiját, hogy felfedezi, hogy mindhárom korban megjelennek a babák, meg a jövendőmondó (a jövőben ez gondolom maga a mesterséges intelligencia), meg a bulikázás (a múltban ez az a hosszú és unalmas bál). Meg persze utalgatnak a Pillangókisasszonyra is, aki talán az egyik legtragikusabb opera szerep (ugye párhuzamba állítható az, hogy feladja az egész kultúráját a csaj a kapitányért, de aztán csak visszatér hozzá egy szeppuku erejéig, míg itt a főszereplőnő is hajlandó feladni az érzéseit, de aztán mégsem), de én a film végét nem találom tragikusnak, hisz csak folytatódik a sorozat a beteljesületlen szerelmekkel, ami egyszer csak beteljesül, vagy lehet előbb jön el az apokalipszis.

Ami még vicces volt, ebben is felfedeztem egy jelenetet, amit én úgy értékelek, hogy rendező jelzi, hogy ne keress túl mély értelmet a filmemben. Ez egy olyan jelenet, amiben valamilyen műtárgyat (vagy annak látszó dolgot) semmisítenek meg (lehetőleg nem túl mélyen a történetbe ágyazva) és hát itt is van egy szomorú sorsú Ming váza.

Szóval alapvetően jó film volt, de sci-fi-nek nem igazán számolnám és lehetett volna jóval rövidebb is, de azért értékelni kell, hogy legalább egy kis matéria van a felszín alatt is. Ja igen, viszont a jelenben volt néhány "technikai gliccs" ami valószínűleg direkt volt a filmben, de engem zavart, hogy nem tudom, a mozigéppel volt a baj vagy a vágóasztalon került be. Ráadásul nem is értem mit akart jelenteni, ha az egész világ egy szimuláció volt, akkor azért az szerintem egy kicsit túl messzire megy, nincs rendesen alátámasztva. Na, legalább elolvasom a kritikákat is a filmről, hátha kiderül mi is volt a lényeg.

Hát nekem ennyi volt az idei tiff, most valahogy nagyon nem voltam tiff típusú filmekhez hangulatban, valami klasszikusabb sci-fi-nek is jobban örültem volna.

Zene.

Nincsenek megjegyzések: