szombat, október 30, 2021

a meta ami nem meta

Nálam a meta címke arról szól, hogy a magáról a blogolásról írok. Mostantól akár a fészbukkra is lehetne asszociálni a meta cimkére kattintva, ugyanis Márk átnevezte a fészbukkot metára. Nekem viszont csak fészbukk marad.

Viszont egy kicsit kell írnom erről a nagy metaverzum akármiről, még akkor is, ha nem volt erőm megnézni a bejelentést, ezért csak a reakciókból próbálom kihámozni, miről is beszélhettek. Dídzsé mellett Márk az, akinek ki nem állhatom a pofáját, fizikai fájdalmat okoz nézni és hallgatni, ezért kerülöm amennyire csak lehet, szerencsére elég sokan reagálnak rájuk, ezért a fontos dolgokról nem maradok le.

Szóval a metaverzum, avagy régebbi nevén, a virtuális valóság, az egy olyan rendszer lenne, amiben valamennyire próbálják a fizikai valóságot modellezni, tehát fizikai törvényeket szimulálva (nehezebb mint az ember gondolná) a valóságban megszokott helyeken lehet kolbászolni és olyan dolgokat csinálni, amit a valóságban is, de persze, ha beleharapunk egy virtuális hot-dogba, attól nem lakunk jól. Leginkább a vizuális és auditív élményeket másolják le egyelőre, de szerintem a tapintás sincs már nagyon messze és utána már csak a szaglás és ízlelés jön, amelyeket valószínűleg amikor sorra kerülnek, már direkt agyi stimulációval fognak szimulálni, de lehet, hogy lesz majd olyan gép ami képes bármilyen szagot előállítani, talán majd a kőgazdagoknak telik is rá.

Azért jó a metaverzum, mert elvileg bámilyen fizikai helyet be lehet vinni a világba, ha már elég fejlett a rendszer és így olyan helyekre is eljuthatunk, amelyekre a valóságban nem lenne lehetőségünk. Meg persze ha már jól megy a fizika szimulációja, akkor lehet vicces törvényeket beiktatni és vicces helyeket kitalálni, nagyjából erről szólnak most a vidiójátékok, persze még elég kezdetlegesek sok szempontból, de ha belegondolunk, hogy még emberi léptékkel is elég fiatal az ipar, akkor azért lehet optimistának lenni, hogy még sokat fejlődhet a dolog.

Persze most sokan prüszkölnek, egyrészt a metaverzum miatt, mászrészt a fészbuk miatt. A fészbuk miatti prüszkölést teljesen megértem, Márk bebizonyította, hogy egy szar alak akit egyedül a pénz érdekli. Mondjuk csak mostanában kezd ez kevésbé menő lenni, mint akár még egy évtizeddel ezelőtt is, de az biztos, hogy én még a kutyámat sem bíznám rá, ha lenne. Mondjuk instám nekem is lett, de próbálom kordában tartani, most, hogy már lehet feltölteni rá képet a számítógépről, lehet, le is törlöm a telefonról, az elején amúgy is úgy nyomattam, hogy minden poszt után letöröltem. :) Fészbukkom nem lesz ameddig nem kötelezik, mint az oltást, akkor majd beadom a derekam. Remélem, soha nem jutunk oda, hogy az emberek élete azon múljon, hogy van-e fészbukkja.

A metaverzum miatt is jogos a prüszkölés, sokan úgy érezhetik, hogy kevesebb időt kéne a géphez láncolva tölteni, ami elég jogos igény. Viszont ha akarjuk, ha nem, bizonyos szempontból már egy metaverzumban élünk most is, a web egy elég kezdetleges metaverzum, főként az interakcióban gyengécske. Szerintem a metaverzum egy természetes folytatása lesz a webnek és bár ahogy a fekete-fehér film sem tűnt el, a web sem fog eltűnni, de az akció már átmegy a metaverzumba. Szerintem ha jól megcsinálják, akkor hatékonyabb lesz mint a mostani web, bizonyára a mítingek is hatékonyabbak lesznek mint a mostani zúmos mítingek és az új generáció tuti belakja majd a helyet és ha nem lesznek fizikai korlátai (a véerr szemüvegek nem mindenkinek jönnek be, én elviselem őket, de nem találom kényelmesnek sosem, de remélem még sokat fognak fejlődni) akkor szerintem sokan beszállnak majd a buliba, ami persze azért jó, mert a hálózat effektusok ugye.

Amiért számomra igazán érdekes a metaverzum az az, hogy egy akkora virtuális világ megalkotásához, ami lefedi a földi valóság nagyrészét mindenképpen olyan eszköztárat kell készíteni, amivel bárki képes egy-egy számára fontos városrészt akár bevinni, ami bár mostanában miniben kezd működni, de azért még nagyon az elején tartunk a fotogrammetriának, az anyagok digitalizálásáról pedig még nem is igazán beszélhetünk. Szóval olyan eszköztárat kell majd embereknek elérhetővé tenni, ami nagyon jól használható lesz majd játékok készítésére is. Lehet, egy kicsit korán fogtam bele a játék készítésbe, egyedül még sok minden nagyon nehézkes, illetve sok gyakorlatot igényel, ami nekem a programozást kivéve teljességgel hiányzik. Talán 10 év múlva már minden könnyebb lesz...

Szóval én azért remélem, hogy maga a metaverzum egy sikeres projekt lesz, ha nem is szállok be a fészbukos ágába, van pár olyan cég, amelyek kezdenek dolgozni rajta és megbízom bennük, hogy nem lesz az a titkos tervük, hogy mosószert adjanak el nekem ha köhögni kezdek.

Zene.

Nincsenek megjegyzések: