szombat, április 20, 2024

douglas

Egy barátom említette, hogy meghalt Douglas Lenat. Wolfram írt róla, nekem teljesen kimaradt ez az esemény.

Amikor komolyabban kezdtem mesterséges intelligenciával foglalkozni, volt egy időszak amikor mindenféle dolgokat összeolvasgattam. Akkor bukkantam rá a Doug munkásságára. Akkoriban nagyon nem volt népszerű, de nekem érdekesnek tűnt, hogy el tudott szöszölni 20 évet a saját módszerén, hogy mesterséges intelligenciát hozzon létre. Aztán eltelt szinte még 20 év és a módszere még mindig nem hozta meg az elvárt eredményt. De ő kitartott, ugyanúgy, mint ahogy a neurális hálók mesterei is kitartottak a módszerük mellett évtizedeken keresztül, pedig egyesek "bizonyították", hogy sose lesz semmire jó a módszerük. Én mindig is úgy gondoltam a Doug munkásságára, mint a biztosíték, hogy ha az éppen divatos módszer végül mégis zsákutcának bizonyul, akkor talán elő lehet szedni az ő rendszerét és még egy kicsit meg kell tolni és már jó is lesz. Hát sajnos ő már nem érhette meg azt, hogy eldőljön kinek a rendszere a jobb. Egyébként én még mindig úgy gondolom, hogy az, hogy az emberi gondolkodás szabályait "kicsit" explicitebben definiáljuk, egyszer tényleg elvezethet az általános mesterséges intelligenciához. A leggyakorlatiasabb dolog egy jó elmélet. Vagy valami hasonló. Szerencsére, mások is hasonlóan gondolkodnak, ugye Wolfram is egy ilyen fajta rendszert épít, meg épp most látom, hogy Erik Meijer is ilyen rendszer építéséért hagyta ott a fészbukot.

Nem tudom, hogy mi lesz a nyerő megoldás, csak úgy gondolom, hogy lesz egy és még csak nem is olyan sokára. Csak meg kell érni.

Nincsenek megjegyzések: