szombat, január 26, 2008

történelmi pillanat (nemsokára) és egyéb érdekességek linkekben

A Google már a tavaly bejelentette a Palimpsest projektjét, de hozzám csak most ért el a hír. Ez nagyjából azt jelenti, hogy bármilyen tudományos jellegű adathalmazt ingyen tárolnak és megosztanak a szervereiken. Mitöbb, aki nem tudja feltölteni hozzájuk az adatot, annak küldenek egy aktatáska méretű dobozt, amiben 3 terrabájt összméretű raidolt merevlemez található. Szerintem ez legalább olyan fontos lépés a tudomány számára, mint mondjuk a Wikipedia megszületése volt. Ez az open access mozgalom nagyon tetszik nekem, amikor 2006 augusztusában írtam arról, hogy kiadják a 5-gram adatbázisukat, már gondoltam rá, hogy 1-2 éven belül biztos a neten is elérhető lesz, nem olyan sok adat az a 30 giga a Googlenek. Most meg terrabájtokat vonatoztatnak. :)

Más. Bár ígértem, hogy nem lesznek linkek, mégis lesznek, mert a del.icio.us is csak https-en keresztül enged bejelentkezni, így az sem megy a bentlakásból (kezd már eléggé kényelmetlen lenni ez a dolog). Meg amúgy is, ha már írni nem akarok, legalább a mások által írt vicces dolgokat osszam meg, amiket megint mások küldözgetnek emailben vagy emeleti bányában
mutatnak. :)

Szóval az első link, a gépi tanulás egy kis alkalmazása, de inkább a video a vicces, nem az alkalmazás.

Hans Rosling két nagyon érdekes előadást tartott a TED-en az országok fejlődéséről bizonyos szempontokból, érdemes megnézni, nekem mondjuk maga a vizualizáció legalább annyira érdekes volt, mint maga a mondanivaló. Sajnos ahogy látom, idén nem fog előadást tartani.

Hmm, remélem most nem rontom el, emailből nem valami kényelmes blogolni, na de ha igen, majd hétfőn javítom a bejegyzést. (UPDATE: hétfőn javítva :))

Nincsenek megjegyzések: