Meghallgattam egy podcastot erdélyi magyar podcasterekkel, aztán elhangzott ott, hogy a kedves hallgatók segíthetik a podcastot azzal, ha megpróbálják kijátszani a jótúb algoritmusát.
Hát a jótúb (meg nem csak) algoritmusa érdekel engem is, gondolkodtam rajta már némi időt, eljött az ideje, hogy leírjam azt, hogy most hogy látom a dolgokat. Ebben az esetben még van némi tapasztalatom is, első kézből, szóval nem csak hibás indukciókat kaptok, hanem hibás dedukciókat is. A kérdés már csak az, hogy ez hosszú lesz, vagy rövid.
Kezdjük az elején. A jótúb algoritmusának az a célja, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek el a platformon, azt hiszem, ezt nagyjából két cél elérésével biztosítják: (1) azokat az alkotókat, akik konzisztensen jó minőséget nyújtanak, jó sokat mutogatják, (2) de azért adnak a kisebb alkotóknak is elég sok esélyt, mert a divat nagyon gyorsan változik a jótúb világában és teljesen megjósolhatatlan, hogy kik fognak meglovagolni egy-egy új hullámot. Egy másik nagyon fontos szempont a jótúb megértésében az, hogy óriási méretű, másodpercenként több millió kattintás jön be és több ezer óra új videó is kerül fel, szóval nem lehet nagyon sokat időzni semmin, egyszerű algoritmusok kellenek, nincs arra kapacitás, hogy mesterséges intelligenciával megpróbáljuk megérteni, hogy mi van egy videóban és valami bonyolult algoritmussal modellezzük a felhasználót, hogy ebben a napszakban éppen mit szeretne leginkább nézni. Egyszerű klikk statisztikák vannak, talán naponta egyszer ha van valami négyzetes algoritmus (korreláció) egy-két iterációnyit futtatva. Legalábbis szerintem. Ugyanakkor az egyszerűség robusztusságot is eredményez, szerintem nagyon jól működik az algoritmus abban, hogy a nagyérdemű közönség figyelmét lekösse.
Ami van, az az, hogy a nagyérdemű közösségnek az érdeklődése elég gyökér, ezt nem tudja az emberek nagy része elfogadni. Ezért van az, hogy a gyergyói podcastra csak 400-an iratkoznak fel, míg arra aki csak kocsikázós vidiókat rak fel Kolozsvárról, 56000-en. Ezt lehet szeretni vagy nem, nincs mit vele tenni, ez a világ.
Ha mégis nagyon ki akarja az ember játszani az algoritmust, akkor talán annyit tehet, hogy minél több anyagot tesz fel. Sajnos a könnyen gyártható anyagoknak áll a bál, mert nem lehet megjósolni, hogy mi fog bejönni az embereknek. Én abból indultam ki, hogy remélem, van 10000 ember a 8 milliárdból, akit érdekel majd a játékom, ezért valahogy el kell érjem őket, de lehetőleg minimális erőbefektetéssel. Ezért rakok fel kis vidiókat a voxeles kísérletekből, amelyekre 20-30 megtekintés érkezik (illetve ezt a mostanit kicsit megtolta az algoritmus), mert már kutatok az emberek után, akik szeretik ezt az esztétikát és ha majd nem csak strukturális problémákat oldok meg, hanem lesznek részletek és koncepció is, akkor legyen meg az, hogy honnan indult az egész. Remélem, lesz egyszer majd 33000-es megtekintésű voxel vidió is, nem csak a tortáknak lesz ilyen sikere. Szóval minden ami nem voxel a csatornámon, az csak szórakozás, aminek semmi jelentősége nincs, még annak a 400 feliratkozónak se, akiket kitermeltek, mert én egy voxeles játékot fogok megpróbálni eladni hamarosan, a torták meg szobrok iránt érdeklődők sajnos nem valószínű, hogy érdeklődni fognak ez iránt is. Egyesek szerint ha nagyon kevert témájú egy csatorna, az nem jó, de nekem nincs energiám több csatornára szedni a vidiókat, minden megy ugyanoda ömlesztve, a voxelek iránt érdeklődő fájintos embereket valószínűleg nem zavar időnként egy-egy torta vagy szobor ha feltűnik a feedjükben. Meg egyelőre nem is nagyon vannak ilyen követőim, talán egy valaki iratkozott fel ilyen videó alapján. :)
Szóval igazából én egy teljesen más posztot akartam írni, de végül ez lett. Azt akartam még mondani, hogy ne próbáljuk kitalálni mit akar a jótúb algoritmus, inkább csak kell önteni a kontentet, aztán majd ő eldönti, hogy mi az ami érdekli az embereket és mi az ami nem. Ne kezdjük a régi megérthetetlen isteneket lecserélni az új érthető, de titkos istenekkel (igen, ha nem lenne titkos, akkor mindenki próbálná kijátszani és így degradálódna a felhasználói élmény, ezzel egyet értek, hogy jobb, ha titkos, nem mint a tuitternél).
Demó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése