Volt sok hír az utóbbi három hétben, de nem sok érdekes, vagy legalábbis az itt nyúzott téma számára, vagy nincs kedvem írni róluk, vagy nem olvastam őket. Mindenesetre itt jön néhány.
A Google és a Facebook egyre komolyabban gondolja, hogy a déli félteken ingyenesen szórja majd az internetet, légballonról vagy napelemes drónról. Gondolom a déliek nem bánják, az északiakhoz is eljön majd valamikor, ha a net nem is, de legalább néhány vicces jótúb videó ahogy a déli félteki kissrácok szellemeset játszanak a ballonok selymével. Minél több ember van a neten, annál nagyobb szükség van intelligens módszerekre rendszerezni, szűrni, egyebek, azt a tartalmat amit az a sok ember gyárt. Meg aztán ha már mindenki fent lesz a neten, valami okosabb dolgot kell majd kitalálni, amivel aztán impresszív növekedési számokat lehet produkálni. A tőzsdét amúgy is csak a növekedés üteme érdekli.
Musk is bedobta, hogy a jövő héten bemutatandó és valószínűleg néhány hónapon belül megvásárolható új autója már 90%-ban képes lesz önállóan vezetni. Jó lesz, ha végre valaki rendesen belecsap ebbe a lecsóba is.
Végül, bejelentették az új XPrize-t, olyan szoftver fejlesztése, ami meg tud tanítani egy kisiskolást írni, olvasni és számolni, kb. az első két osztály anyagára. 15 millió dollárt ígért Diamandis, persze itt is valahogy fel van osztva a nyeremény, de annyira nem érdekelt ez a dolog, hogy komolyan utánnajárjak. Ugyanis szerintem ez egy sokkal nehezebb feladat, mint a Holdra letenni egy 500 métert haladni képes űreszközt. Valószínűleg azért érzem ezt sokkal nehezebb feladatnak, mert a mesterséges intelligencáról tudok egyet s mást, míg a holdraszállás technikai részleteiről semmit. Szóval még az is lehet, hogy tévedek és az írás/olvasás/számolás megtanítása nem egy MI-teljes feladat, mostanában már elég jó szintre ért a beszédfelismerés, mindenféle nyelveken még mobilok is megbírkóznak vele (bár az azért elég vicces, hogy egy 140 bájtos sms elküldéséhez előbb fel kell töltsenek néhány megát és szerveren kell elemezzék a szöveget, bár ami az iOS8-ban van, azt nem tudom hogy műxik, de a Google megoldásai mind felhő alapúak). Szóval a beszédfelismerésen kívül csak egyszerűbb mondatelemzés kell, egy kissebb tudásbázis, főként a tananyagra koncentrálva és néhány okító frázis és máris megvan a tanító robot. Lehet, Watsonnal meg lehetne csinálni, de gondolom az IBM-nek ez aprópénz. Illetve, megvédhetnék az egyébként több százmilliós ilyen jellegű projektjüket (mintha egy egész amerikai államban van egy oktatás hatékonyságát elemző/javító projektjük) és nem adják a Watsont. Akkor be kell érni a Cyc-el. :)) Vagy persze lehet, hogy megoldható a diákok óriási közösségének kihasználásával, a Föld egyik féltekén a gyerekek által feltett kérdések lehetnének vizsgakérdések a Föld másik féltekén jobban teljesítő gyermekeknek. Már csak a fordítást kell megoldani és azt, hogy a nonverbális jelekből és egyéb statisztikákból leszűrjük a hibás válaszokat. Szóval sok út van a 15 millióhoz, remélem sokan megpróbálkoznak vele, de én még mindig úgy érzem, hogy ez az egyik legnehezebb. Ha véletlenül mégis a teljes MI-hez nagyon közeli rendszer lesz a megoldás, lehet már nem is kell a tanítási modult beépíteni, simán el lehet nevezni személyes segítőnek és ő felolvassa/leírja/kiszámolja nekünk a számára természetesen nyelven megadott problémákat. És akkor jó lesz, senki se fog többet tudni írni, egyel kevesebb felismerési probléma. :)))
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése