kedd, február 02, 2010

Obama és a Hold

Ugyebár Obama nem támogatja a Holdat, vagy valami ilyesmi, akit érdekel a téma, úgyis tudja mi megy most. A kérdés az, hogy átmegy-e az Obama vízió a parlamenten. Én azt tippelem, hogy nem fog, persze sok a pro és kontra érv, én mégis valahogy úgy érzem, hogy rossz döntés lenne leállítani a Constellationt, mégis tudnak a NASA-nál valamit, ha tényleg olyan könnyű lenne minden, mint ahogy azt egyesek állítják, a többi ország már megcsinálta volna a saját űrprogramját azokkal a módszerekkel, ahogy az amerikai privát szegmens álmodja, hogy megoldja az emberes űrrepülést föld közeli pályán. Én igazán nem értek ezekhez a dolgokhoz, csak egy lelkes amatőr (aktivista semmiképpen, álmodozó lenne talán a legjobb szó) vagyok, de az azért elég beszédes, ahogy Lockheed Martin főnöke mondta, nekik csak a legénységet baj esetén kimentő szerkezetük nehezebb, mint amit a Falcon 9 felemelni képes. Egy dolog ami igazán tetszik az Obama vízióban, hogy komolyan foglalkoznának a föld körüli benzinkút ötletével (hajrá Bill Stone).

Na, meglátjuk mi lesz, a jövő megjóslása lehetetlen, de szórakoztató, szóval itt van a kettő centem.

6 megjegyzés:

Laller írta...

Elnézést, hogy belepofázok, de elolvasva nagyon kikívánkozik a következő:
Sajnos nagyon sokan az ilyen projektekben csak acélt látják. És felteszik a kérdést, hogy minek? Minek jó, hogy emberek járkálnak sok pénzért az űrben? De pár dolgot meg kell említeni: nagyon jó fejlesztések jönnek létre, amik később a mindnnepi éltben hasznosak.
Pl.: ott a pelenka, a fényre sötétedő szemüveg, vagy magnézium ötvözet.
Szóval ilyen fejlesztést leállítani hülyeség. Mert a melléktermékek sokat hoznak konyhára.

mzsolt írta...

Na igen, de Obama úgy látja, hogy a privát szektor jobb megoldásokat tud találni mint az állami űrrepülési szervezet, ezért akarja az államit leállítani és a privátot támogatni. Annak ellenére, hogy a privát cégek még nem igazán voltak képesek emberes űrugrásnál többre, azt is olyan technológiával, ami nem valószínű, hogy működni fog föld körüli pályára álláshoz.

A kutatásokból származó melléktermékek természetesen lehet, hogy hamarabb alkalmazásra kerülnének, ha a privát szféra fejlesztené az új űrkapszulákat, de azt hiszem, az igazán nagy dolgok mostmár a Mars meghódítását célzó programból jöhetnének, ami még nagyon kint van a privát szféra hatókörén (hacsak nem akarnak a Marsra is szállodát építeni, de kicsit hosszas lenne a 8 hónap út oda és 8 vissza, közben meg kötelezően el kell ott is vagy 6-8 hónapot tölteni, nem tudom, hányan vennének ilyen utazásra jegyet).

Laller írta...

Második felvonás :)

Én tisztelem Obamát, és megfelelő államférfinak tartom, de azzal az állítással nem értek egyet, hogy ilyen téren a privát szektor jobb megoldásokat talál. Vannak egyes tudomány területek, amikben a privát szféra nem képes maradandót felmutatni. Persze lehetne itt is mondani ellenpéldákat. De tudtommal eddig a nagy fejlesztések döntően állami hátszéllel történtek (hadiipar, meg tudományos kutatások)
Az a baj, az ilyen kihívásokkal, hogy nem a pénz az igazi ellenfél, hanem a rendelkezésre álló anyagok technika. A privát szférában meg még a költségek is nagyobb szerepet kapnak. Nem igazán engedheti meg magának egy gyártó, hogy 5 évnél jobban elhúzódjon egy fejlesztés. Tudtommal ez alól a gyógyszeripar kivétel. Mert egyes gyógyszer kifejlesztése 10 év vagy több szükséges.
Én fúziós erőmű témában írtam a diplomamunkám. Itt is olyan akadályokba ütköztem ahol a normál iparban soha. Olyan anyagokat kellet felhasználnom, amit normál körülmények között fölösleges, meg nagyon drága. De nem volt jobb.
A NASA esetében meg van valami amit nem szabad elfelejteni. Fiatal mérnököket bagóért alkalmaznak pár évig. És van is jelentkező, mert jól mutat az önéletrajzban. Míg a versenyszférában azért nem ilyen egyszerű a helyzet.
Uff! Én szóltam.

mzsolt írta...

Na meglátjuk mi lesz, a parlament még lelőheti az Obama terveit, főként, hogy most a Lockheed Martinnak eszébe jutott, hogy akár 2013-ban már repülhetne is az Orion kapszula, hogy pontosan minek a tetején, az számomra nem derült ki, de talán az Ares 1 is beérik addig.

Én hiszek a privát szféra fontosságában az űrkutatásban, de azért teljesen rájuk hagyni az egészet, elég nagy bolondságnak tartom. Na uff. :)

Laller írta...

Ahogy látom hasonlóképpen látjuk a világot. Én is kíváncsi vagyok mi lesz. Igaz sokat nem halottam róla. lehet, hogy BBC World News helyett CNN-t kéne néznem esténként? :P
Az a szerencsés a kiegyensúlyozottság. A kvarcóra egy jó példa (igaz egy kissé globalizálva). Amcsik kifejlesztették az alapokat, aztán a Seiko vitte tömeggyártásba.

A Lockheed Martin Skunk Works egysége igaz, hogy privát szektorban van, de eddig elég sok mindent tett le az asztalra: SR-71 Blackbird, F-117, hogy csak az újkoriakat említsem.

Laller írta...

Most találtam a cikket. Szerintem érdekelni fog. Ide kapcsolódik.
http://index.hu/tudomany/2010/04/15/obama_embert_kuldene_a_marshoz/